دانلود فایل های آموزشی

دانلود نمونه سوال فایل های آموزشی و پژوهشی نقد و بررسی مظالب دانشگاهی پروژه های دانشجویی تحقیق و مقاله

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

پژوهش-— (648)- مقاله دانشگاه


برای قوت گرفتن دوباره ی کارگاههای شیشه گری، این رشته مستلزم برنامه ریزی بهتر و آموزش کامل تری است. در کشور انگلستان هنرستان خاص شیشه‌گری وجود دارد. در طی تحصیل، هنرجو موظف است در یک کارخانه ی شیشه‌گری کار کند. بعد از اتمام درس، چند دانشجو می توانند مشترکا از دولت وام بگیرند و یک …


جدید- — (648)- دانلود فایل

برای قوت گرفتن دوباره ی کارگاههای شیشه گری، این رشته مستلزم برنامه ریزی بهتر و آموزش کامل تری است. در کشور انگلستان هنرستان خاص شیشه‌گری وجود دارد. در طی تحصیل، هنرجو موظف است در یک کارخانه ی شیشه‌گری کار کند. بعد از اتمام درس، چند دانشجو می توانند مشترکا از دولت وام بگیرند و یک کارگاه شیشه‌گری راه بیندازند. در ایران نیز ایجاد هنرستان صنایع دستی می تواند کمک شایانی به تقویت صنایع دستی کل کشور بکند. در مدت سه سال هنرستان، هنرجویان فرصت پیدا می کنند با رشته های صنایع دستی آشنایی مختصری داشته باشند و هر کدام را در حد کارگاه عمومی بگذرانند. این کار باعث می شود کسانی که به هر دلیلی نمی توانند به دانشگاه بروند با گذراندن دوران هنرستان صنایع دستی، حرفه و صنعتی را تا حدی آموخته و یک فرصت شغلی برای خود ایجاد کنند. از دیگر گامهای موثر در کمک به این موضوع این است که دانشگاهها میتوانند دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته صنایع دستی را مطلع سازند که با برقراری ارتباط با سازمان صنایع دستی و اخذ کارت شناسایی صنایع دستی با این سازمان در ارتباط باشند. همچنین سازمان آرشیوی از مشخصات فارغ التحصیلان صنایع دستی با گرایش های تخصصی شان را در اختیار داشته باشد تا با ایجاد یک پل ارتباطی سه طرفه بین سازمان صنایع دستی، دانشجو و کارگاه های صنایع دستی، هر از گاهی جلسات و نشست هایی بین آنها برگزار شود تا در صورت نیاز به نیروی متخصص یا طراح ، از فارغ التحصیلان دعوت به همکاری شود . 4-3- عوامل تاثیر گذار در فروش محصولات شیشه در جهان امروز، صنایع دستی علاوه بر حفظ جایگاه خود در عرصه هنر، زیبایی شناختی و هویت بخشی ملی و منطقه ای، به یک منبع مهم ارزش افزوده و بهره وری اقتصادی تبدیل شده است. اما در ایران به دلیل برخی موانع و مشکلات، این صنعت از جایگاه واقعی خود فاصله گرفته و از نقش آفرینی در عرصه اقتصادی نیز دور شده است. این عامل سبب شده که تاثیر و نقش صنایع دستی در افزایش اشتغال و درآمد زایی به مرور کم رنگ شود. به طوری که از سویی امکان عرضه در بازارهای داخلی را از دست می‌دهد و از سوی دیگر رویای رقابت با بازارهای خارجی را ناممکن می‌سازد. شیشه گری دستی مانند بسیاری شاخه های دیگر صنایع دستی، جنبه ی مصرفی که در گذشته داشته را از دست داده و امروزه کارکرد تزیینی آن بیشتر مورد توجه است. اما با این حال هنوز در بین مردم آن قدر جذابیت دارد که بتوان با تولید با کیفیت و مطلوب این صنعت، از رونق بازار فروش آن مطمئن بود. اما در حال حاضر مسائل زیادی در راه رسیدن به سود اقتصادی سر راه این هنر-صنعت مطرح است. مواردی چون : بازار یابی، پیدا کردن سلیقه های مردم، شناخت کارآیی آن در زندگی روزمره و بسیاری عوامل دیگر. یکی از موارد بسیار مهم که نه تنها روی فروش محصولات شیشه ای ، بلکه بر روی تمام تولیدات داخلی تاثیر فراوان گذاشته است، واردات بی رویه محصولات چین، ترکیه و دیگر کشور هاست. در این رابطه خانم فرزانه خانلر خانی می گویند : «همانطور که ذکر شد در طی چند دهه گذشته با واردات شیشه های ترکیه و ارزانتر بودن آنها نسبت به شیشه های داخلی، به کارگاههای شیشه گری لطمه وارد شد. علاوه بر آن چین، اسلواکی و چک محصولاتی را که بین مردم تحت عنوان کریستال چک شناخته شده اند، به ایران وارد می کنند و با قیمت های مختلف به بازار ارائه می دهند. ورود این اجناس به بازار ایران زمانی به تولیدکنندگان داخلی ضربه می زند که قیمت آن ها در برابر محصول داخلی که با مواد اولیه ی گران و سایر هزینه ها تولید شده، بسیار ارزان تر است» (مصاحبه با خانم خانلر خانی). گرانی ارز موجب بالاتر رفتن قیمت نهایی محصول میشود و در پی آن تقاضا را در بازار کاهش داده، درخواست تولید از کارگاه کم می شود و برای کارگاه های تولیدی که ملزم به کار پی در پی و تولید بالا هستند مشکلاتی را به وجود می آورد. از طرفی کارگاه ملزم به پرداخت دستمزد و هزینه های کارگران نیز هست . عامل دیگری که عملکرد این کارگاهها را دچار مشکل ساخته و البته از خود تولید کننده نشآت می گیرد، عدم وجود طراحی خلاقانه و نوآوری است که این امر سبب اشباع بازار از برخی محصولات با طرح تکراری شده و کاهش تقاضای خرید را در پی دارد. مشکل دیگری که تولیدکننده با آن مواجه است این است که تمامی مراحل کار، اعم از طراحی، تولید ، بازاریابی و فروش محصول بر عهده یک بخش یعنی خود تولید کننده می باشد. در حالی که بازاریابی و فروش کار مراحلی هستند که هر یک مستلزم تخصص و شناخت و وقت کافی می باشند و زمانی که طراح در کارگاه مشغول به تولید محصول است نباید دغدغه بازار، نحوه فروش، قیمت گذاری و.... را داشته باشد . «تا قبل از واردات اجناس چین یعنی حدود سال ۱۳۷۳، در کارگاه آقای بختیاری ۸۵ کارگر مشغول به کار بوده اند. یعنی ۸۵ خانواده از این کارگاه تامین می‌شدند و بیش ازن صدها خانواده از کارهای دیگر از جمله فروش و غیره درآمد داشتند. اما پس از واردات بی‌رویه و غیرکارشناسی کالاهای چین، ترکیه، تایوان و... کم‌کم صنایع کوچک داخل کشور رو به تعطیل شدن رفت. مشکل اینجا بود که مسئولان هیچ توجهی به صنایع کوچک نکردند و فقط به دنبال صنایع بزرگ رفتند. طبق بررسی دقیقی که آقای بختیاری انجام داده اند، رکود اقتصادی امروز اروپا به این دلیل است که آن ها صنایع کوچک‌شان را از دست دادند و تنها به دنبال صنایع بزرگ رفتند. فرانسه، آچار فرانسه را از دست داد و در عوض، کشورهایی مثل چین و ترکیه جایگزین این صنایع کوچک شدند. در نتیجه کارگر‌های اروپایی بیکار گشتند» (مصاحبه با آقای بختیاری) کشور ما نیز همین رویه را در پیش گرفته است. مانند مثلی که می‌گوید صنایع کوچک خاری در چشم صنایع بزرگ است. کارخانجات و صنایع بزرگ، به سمت سرمایه‌داری حرکت کرده‌اند و هیچ کس هم حریف آنها نیست و از طرف دیگر چون صنایع کوچک در کنار آن نیست که با آن رقابت کند، صنایع بزرگ یکه‌تاز میدان شده‌اند و افزایش نرخها گریز ناپذیر است. مساله یارانه ها نیز در وضعیت فروش و تولیدات کارگاه ها بی تاثیر نبوده. پیش از آمدن بحث یارانه ها کارگاه آقای بختیاری 12 کوره روشن داشته است و به کشورهای اروپایی و کانادا جنس صادر می کردند. قبض گاز پیش از قانون یارانه‌ها سه میلیون تومان بود که پس از اجرایی شدن مرحله اول قانون یارانه‌ها به ۲۰ میلیون افزایش یافت.در نتیجه هشت کوره‌ کارخانه را خاموش کردند و با ۴۰ کارگر تسویه حساب نمودند. با شایعات اجرایی شدن مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، تعداد کارگرها به ۱۰ نفر رسید با سه کوره روشن. هم اکنون این کارخانه با هفت هزار متر مربع مساحت، با ۱۰ کارگر کار می‌کند. در چنین کارخانه ی بزرگی که روزگاری تمام کوره هایش روشن بود و هر یک رنگی را در برداشت، اکنون سه کوره روشن با سه رنگ فیروزه ای، زرشکی و سفید بی رنگ در حال فعالیت است و به همین دلیل بسیاری از سفارشات خارجی را نیز نمی توانند انجام بدهند. ملاحضه می شود عوامل منفی تاثیر گذار در فروش محصولات شیشه گری فراوانند. بدون شک موارد دیگری نیز وجود دارد که شاید در اینجا از قلم افتاده باشد که امید است به آنها نیز پرداخته شود. ولی آنچه که در موارد فوق ذکر شد نمایان می سازد تمام عوامل به طور زنجیر وار به هم متصل می باشند. یعنی اگر حمایت های دولتی وجود داشته باشد به دنبال آن تولید کننده راحت تر می تواند تولید کند و همچنین میزان تولید و فروش چه در بازار داخل و چه در امر صادرات بالا می رود. راهکار هایی که جهت بر طرف کردن مشکلات ذکر شده پیشنهاد می شود از این جله اند: در مبحث فرایند بازاریابی و فروش، بهترین کار این است که طراح، استاد کار و فروشنده هر یک بطور جداگانه کارشان را انجام دهند و با یکدیگر در تعامل باشند. به این صورت که مثلا طراح به روی کار خود متمرکز باشد و در بازار یابی و فروش کار دخیل نشود .چه بهتر اگر در ایران سرمایه گذارانی باشند که محصول را از صنعتگران خریداری کرده و چه در داخل یا در خارج کشور به فروش برسانند . همانطور که مثلا در کشور ایتالیا ، هنرمند مورانو در کارگاه خود تنها بر روی ساخت محصول متمرکز است و دغدغه فروش و بازار یابی را ندارد . سازمان صنایع دستی باید در بخش فروش و صادرات کار همکاری داشته باشد چه در زمینه سرمایه گذاری و چه در امر بازار یابی. دولت میتواند محصول را از تولید کننده خریداری کرده و با سود مناسب خود صادر کند و یا ساخت محصولی را در مدت زمان مشخص به تولید کننده سفارش دهد که به این ترتیب تولید کننده با گرفتن کارگر و استفاده از تجربیات و مهارتهای دانشجویان و فاغ التحصیلان این رشته، کار را به انجام رساند و چرخه ای از اشتغال را فعال سازد و دولت نیز با صادرات محصول به سود برسد . علاوه بر این، مدیریت این پروسه می تواند به شکلی باشد که وقتی سفارش دهنده ی خارجی یا داخلی جهت سفارش کار مراجعه می کند ، تولید کننده بتواند او را به بخشی در سازمان صنایع دستی ارجاع دهد که در آنجا سفارش پذیرفته شده و مراتب معامله و طریق ارسال محصول به مقصد انجام می شود.در نتیجه تولید کننده محصول را می سازد و باقی کار را به عهده سازمان می گذارد . راهکارهای مختلف دیگری نیز در زمینه تقویت و ایجاد بازارهایی برای ترویج، بسط و توسعه صنایع دستی و به خصوص آثار شیشه گری دستی و فروش آن وجود دارد که این راهکارها می‌تواند به تقویت، توسعه، بازاریابی و تبلیغ این محصولات بیانجامد که از آن جمله است : ایجاد و تقویت تعاونی‌های صادرکنندگان محصولات شیشه که این اتحادیه می تواند متشکل از فارغ التحصیلان ، کارشناسان و تولیدکنندگان این محصول باشد. ‌ توسعه و ترویج تجارت الکترونیک به طوری که همواره به صادرات این صنعت به عنوان یک اصل نگریسته شود و از طریق تجارت الکترونیک و ایجاد سایت‌های اینترنتی، سعی در معرفی و ترویج این محصولات شود.‌ ‌ شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی داخلی و بین‌المللی . اگر اندکی برنامه ریزی در این زمینه صورت گیرد می‌توان امیدوار بود که آثار ارزشمند شیشه گری ما دستی در انبوهی از محصولات ساخت چین و ... مظلومانه خاک نخورد. جوانان به این هنر صنعت گرایش پیدا کنند، زمینه تبلیغات، بازاریابی و در نتیجه صادرات آن به بازارهای خارجی فراهم شود و در نهایت مردم نیز بخشی از فضای خانه خود را به این یادگار دیرینه و میرات گران‌بهای ایرانی مزین کنند.  5-3- بسته بندی محصولات اهمیت نگهداری و بسته بندی یک محصول صنایع دستی ،کمتر از تولید آن نمی باشد. چرا که بسته بندی مناسب می تواند در وحله ی اول، از هر گونه آسیب دیدگی محصول در برابر عوامل محیطی، ضربه و ...جلوگیری کند و اهمیت این موضوع در مورد اثری هنری که با ساعت ها زحمت و تلاش یک صنعتگر تولید شده، چند برابر می شود. شناساندن هویت این نمونه های مجسم مواریث فرهنگی و یادمانهای تمدن کهن ایران زمین وظیفه انسان برخوردار از هنر-تکنولوژی بسته بندی است تا بتواند با استفاده از زبان هایی همچون فارسی و انگلیسی و نیز هنرگرافیک، محتوی ارزشمند درون بسته ها را به علاقندان داخلی و خارجی بشناساند تا از این طریق دین خود را به حاصل دستان زحمتکش دیروزی و امروزی ادا کرده باشد. بسته بندی  مطلوب و استاندارد، وسیله ارتباط ذهنی خریدار و فروشنده بوده و موجب افزایش رغبت مشتریان برای خرید خواهد شد و این امر رونق  فروش صنایع دستی در بازارهای داخلی و خارجی، اشتغال زایی و در آمد زایی را در پی خواهد داشت تصویر شماره (6-3). تصویر شماره (6-3)، نمونه ای از بسته بندی محصولات شیشه ای اروپا، blog.yaleappliance.com)) توجهی که ما به بسته بندی و ارائه ی مناسب محصولات نشان می دهیم،گویای ارزشیست که برای کار و هنر خود قائلیم. بعنوان مثال، ارائه ی یک گلدان شیشه ای نفیس بدون بسته بندی مناسب و تنها روزنامه پیچ کردن و به دست مشتری دادن آن، نه تنها سلامت آن محصول در طی حمل و نقل را ضمانت نمی کند، بلکه از رغبت مشتری به خرید آن می کاهد. متاسغانه این مسئله ایست که همچنان در بازار و نمایشگاه های صنایع دستی ما اتفاق می افتد. چه زیباست در کنار زیبایی هنری صنایع دستی، زیبایی هنر – صنعت بسته بندی و گرافیک نمود پیدا کند.جای این عامل در صنایع دستی پر بهایی مانند شیشه، گلیم، ملیله، مینا، قلم زنی و اقلامی از این دست خالی است چرا که به سلیقه زیبایی شناسی خریداری که بینش، شعور و دانش انتخاب و خرید آنها را دارد باید متناسب با خودش پاسخ داد نه با روزنامه پیچ کردن. طی بازدید هایی که از کارخانه های شیشه گری و فروشگاه های صنایع دستی تهران بعمل آمد، مشاهده شد که اکثر محصولات شیشه ای آن ها بدون بسته بندی مناسب و درخور ارائه می شود و این امر موجب شده در برخی موارد در حین حمل و نقل کار از کارخانه به فروشگاه و... دچار آسیب شوند و تعدادی از آن ها بشکنند. در اثبات ضرورت این امر همین جمله بس که به گفته یکی از صادرکنندگان نمونه همدان "بسته بندی نامناسب به 35 درصد از صادرات سفال همدان آسیب زد"(خبرگزاری مهر7/9/1390). پس مقوله ی بسته بندی محصولات شیشه ای در مقایسه با سایر آثار صنایع دستی، نه تنها از جهت بهبود کیفیت ارائه و وضعیت فروش، بلکه به دلیل آسیب پذیری بالا نیز مستلزم توجه بیشتر و جدی تر نسبت به سایر محصولات است تصویر شماره (7-3). تصویر شماره (7-3)، نمونه ای از بسته بندی با حفظ امنیت کالا، blog.yaleappliance.com)) در مصاحبه با آقای اسماعیلی در مورد بسته بندی به مهمترین مساله ای که چرا محصولات شیشه ای آنها دارای بسته بندی مناسب نیستند این بود که هزینه تمام شده بالا می رود و در نهایت سود کمتری حاصل می شود. یعنی نیاز به اینکه اگر محصول آنها بسته بندی درخور داشته باشد و همین امر فروش را چند برابر بکند را ندارند و به عبارتی فرهنگ سازی نشده است. در چند سال گذشته موضوع بسته بندی محصولات صنایع دستی از سوی مسئولین دولتی مورد توجه قرار گرفته و جلسات و همایش هایی در این ارتباط با حضور صنعتگران برگزار شده است. اما این جریان هنوز به طور گسترده به مرحله ی عمل نرسیده و تصمیمات اتخاذ شده به اجرا در نیامده است.نیاز به داشتن بسته بندی مناسب برای محصولات، باید از جانب خود صنعتگران نیز احساس شود. زیرا بسیاری از آن ها این موضوع را نه به عنوان بخشی مهم و اساسی در روند ارائه و فروش آثارشان، بلکه به دید مسئله ای غیر ضروری و تشریفاتی می نگرند. پس این موضوع باید به طور جدی پی گیری شود و با اطلاع رسانی و دادن آگاهی کامل به صنعتگران در راستای ضرورت بسته بندی محصولات و تاثیرات آن در بالا بردن کیفیت عرضه و فروش آثار،آن ها را ترغیب به اعمال این امر کنند تصویر شماره (8-3). تصویر شماره (8-3)، نمونه ای از بسته بندی صنایع دستی ایران، زنجان، از نشریه گلابتون شماره 6 مثلا می توان در نمایشگاه های معتبر صنایع دستی که در نقاط مختلف کشور برگزار می شود، داشتن بسته بندی مناسب محصولات را شرطی برای شرکت و اختصاص غرفه ی ارائه ی آثار به صنعتگران هر حرفه ی صنایع دستی قرار داد. به این ترتیب، تدریجا بسته بندی تبدیل به بخشی اساسی در روند تولید و عرضه ی آثار می شود. از جمله دیگر کارهایی که می توان در این راستا انجام داد، برقراری ارتباط بین صنعتگران و شرکت های خدمات تبلیغاتی و بسته بندی کالاست تا طراحی و تولید بسته ی مناسب و در خور محصولات صنایع دستی به دست نیروی متخصص و آموزش دیده ی این کار انجام شود.این شرکت ها می توانند نمونه هایی از انواع جعبه،ساک و ...از مواد مختلف نظیر چوب، مقوا و سایر جنس ها تولید کنند و با اندازه ها و ویژگی های مختلف و نیز قیمت های گوناگون ارائه دهند تا صنعتگران بتوانند بسته به جنس و اندازه و کیفیت کارشان، بسته های مختلف از ارزان ترین تا گران ترین آن ها را سفارش دهند و هزینه ی آن را در قیمت نهایی محصولشان لحاظ کنند. یکی از دلایلی که با عث گردیده تا به حال تولید کنندگان آنچنان تمایلی محصولات صنایع دستی خود دارای بسته بندی ننمایند شاید اندیشه افزوده شدن قیمت تمام شده محصول تولیدیشان باشد. در آغاز ما باید از حداقل ها شروع کنیم و آن را پیچیده و دست نیافتنی نبینیم. بسته بندی باید 5 درصد از قیمت فروش محصول صنایع دستی باشد برای محصولات بالای 50 هزار تومان باشد. به طور مثال اگر یک گلیم 70 هزار تومان قیمت داشته باشد هزینه بسته بندی آن اگر دست کم 3500 باشد منطقی است. در خصوص محصولات صنایع دستی پربها این رقم قابل توجیه و منطقی است اما در مورد محصولاتی که قیمتی پائین تری دارند تا 20درصد هم این رقم قابل اافزایش است. به طور مثال سفالی که خود 5000 قیمت دارد با 1000 تومان یعنی همان 20 درصد باید با رویکرد حفاظت محصول حداقل کارتن ها و ضربه گیرها را برای آن در نظر گرفت. جدول3، نسبت هزینه بسته بندی به قیمت فروش محصول صنایع دستی، تنظیم جدول از نگارنده قیمت فروش محصول کمتر از 10 هزار تومان 10 هزار تا 50 هزار تومان بالای 50 هزار تومان هزینه بسته بندی حداکثر 20 درصد 7 تا 15 درصد تا 5 درصد «مهمترین وظیفه در شروع حرکت به سوی ایجاد و گسترش بسته بندی در محصولات صنایع دستی فرهنگ سازی است. فرهنگ سازی نیز همواره احتیاج به صرف هزینه و زمان دارد. فرهنگ سازی از طریق سیاستهای ترویجی، تشویقی و اجباری به کارگیری بسته بندی در تولیدات صنایع دستی از سوی اداره کل میراث فرهنگی و معاونت های صنایع دستی هر استان از طریق موارد زیر می باشد: الف) سیاستهای ترویجی - طراحی و تولید بسته بندی های تیپ هر استان و در اختیار هنرمندان گذاشتن به صورت رایگان. - برگزاری کارگاه های آموزشی- ترویجی با موضوع بسته بندی با مخاطب هنرمندان صنایع دستی. ب)سیاستهای تشویقی: - شرکت دادن اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در زمینه بسته بندی صنایع دستی در جشنواره و نشست های مرتبط. - اختصاص غرفه در نمایشگاه های صنایع دستی به هنرمندان برخوردار از بسته بندی در محصولات صنایع دستی و با در نظر گرفتن تسهیلاتی همچون هزینه رایگان حمل و نقل و... ج)سیاستهای اجباری:  
 نکته مهم : هنگام انتقال متون از فایل ورد به داخل سایت بعضی از فرمول ها و اشکال (تصاویر) درج نمی شود یا به هم ریخته می شود یا به صورت کد نشان داده می شود ولی در سایت اصلی می توانید فایل اصلی را با فرمت ورد به صورت کاملا خوانا خریداری کنید: سایت مرجع پایان نامه ها (خرید و دانلود با امکان دانلود رایگان نمونه ها) : jahandoc.com   - لزوم برخورداری محصولات صنایع دستی از بسته بندی مناسب جهت تمدید پروانه تولید در سالهای آتی. - لزوم برخورداری ایران کد در محصولات صنایع دستی که این امر با بسته بندی محقق خواهد گردید. - اهمیت دادن به بسته بندی محصولات صنایع دستی در دریافت نشان مهر اصالت یونسکو» (قاسم خانی،1389، 22). 6-3- هویت و اصالت محصولات شیشه گری محصولات و دست ساخته های شیشه ای در گذشته غالبا جنبه ی کاربردی داشتند. برخی از این کاربردها در زندگی امروزی تغییر شکل یافته و یا از بین رفته اند. محصولاتی نظیر گلاب- پاش، عطردان، و ... امروزه با الگو برداری از نمونه های قدیمی که در موزه ها نگه داری می شوند ساخته می شود و با پاره ای تزیینات و آوردن نقوش و رنگهایی متنوع به رویشان جنبه ی نوآورانه و زیبا و کاربردی جدید به آنها داده می شود. گاهی نمونه آثار خارجی با طرحهایی مدرن و منحصر به فرد مورد الگو برداری و حتی تقلید محض قرار می گیرند که در این حالت نه تنها طرح از تازگی و جذابیت عاری است، بلکه گاه سازنده ی اثر هم نمی تواند محصول را طبق دقت و حساسیت به کار رفته در الگوی اولیه بسازد و نتیجه ی کار چه از لحاظ طرح و چه از لحاظ کیفیت در سطح پایینی قرار می گیرد. به خصوص اگر بخواهیم این محصول را در نمایشگاه خارجی یا جهت صادرات عرضه کنیم، بی شک نمی توانیم منتظر مورد استقبال واقع شدن آن باشیم. چرا که این اثر ساخته شده باکیفیتی نه در حد برخی آثار اروپایی و با طرح فاقد اصالت و بار معنایی ارائه شده و نمی تواند مشتری خارجی که به دنبال آثاری نفیس از هنر و صنایع دستی ایران است را به خود جذب کند. راهکارهایی وجود دارد که می تواند به حفظ هویت و اصالت در آثار شیشه گری دستی ما کمک کند. در دنیای امروز که در آن بسیاری از سلیقه ها به سمت استفاده از نقوش و تزئینات سنتی و بومی در تلفیق با آثار هنری و دکوری مدرن گرایش یافته اند، فرصت مناسبی برای طراحان ایجاد شده که بتوانند ویژگی ها و برخی نمادها را از گوشه و کنار تاریخ و فرهنگ منطقه ای به محصولات هنری خود وارد کنند و با این کار نه تنها این ویژگیهای فرهنگی را از فراموشی و نادیده انگاری برهانند، بلکه به این طریق محصول خود را به اثری ارزشمند و دارای هویت منطقه ای تبدیل کنند. همچنین برخی هنرمندان به مشابه سازی آثار قدیمی روی آورده اند. این کار که از مهارت بالا و دقت زیاد در اجرای اثر نیازمند است، می تواند قدمی مثبت در احیای شیوه های ارزشمند گذشته باشد و الگویی از صنایع دستی ارزشمند ما که در موزه های گوشه و کنار جهان محبوس مانده اند را در معرض نمایش می گذارند تصاویر(9-3) و (10-3). تصویر (9-3)، کاسه مربوط به دوره ساسانی، قرن 6 میلادی، موزه بریتانیا تصویر (10-3)، کاسه شیشه ای، معاصر، از سایت www.golkarglass.com در برخی دیگر نمونه ها، الگو برداری تنها از طرح و شکل اثر موزه ای برداشته شده و هنرمند آن را با رنگ شیشه ی با کیفیت و رنگ بندی باب سلیقه ی امروز تولید کرده است که این دسته آثار نیز از زیبایی چشم نواز همراه طرحی اصیل برخوردارند تصویر (11-3). تصویر (11-3)، تنگ شیشه ای معاصر، از سایت www.golkarglass.com بهره گیری از آثار شیشه گری اعصار گذشته ی کشور چه در زمینه ی طراحی و شیوه های ساخت، چه به صورت بازآفرینی عینی و یا الهام گرفتن از آنها، از مزایایی برخوردار است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: الف) احیای این آثار و بازشناساندن ویژگیهای غنی هنری آنها جهت معرفی به دنیای امروز ب) تولید محصولاتی با پشتوانه ی فرهنگی و دارای جذابیتهای بصری، ضمن حفظ اصالت قومی و منطقه ای ج) بهره مندی از محصولاتی با جنبه های نمادین کشور که می توانند به عنوان سوقات برای گردشگران و همچنین جهت عرضه در بازار خارجی به عنوان آثار شاخص ایران مورد استقبال واقع شوند. 7-3- وضعیت تولید محصولات همجوشی شیشه در ایران تکنیک همجوشی شیشه در چند دهه ی اخیر در ایران رونق گرفته و جزء رشته هایی است که در برخی دانشگاه های کشور به دانشجویان رشته ی صنایع دستی آموزش داده می شود.این تکنیک به دلیل تنوع و قابلیت های بالای تولید و همچنین عدم نیاز به فضا ی وسیع و امکانات پر هزینه، به سرعت در کشور رو به رشد است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan