دانلود فایل های آموزشی

دانلود نمونه سوال فایل های آموزشی و پژوهشی نقد و بررسی مظالب دانشگاهی پروژه های دانشجویی تحقیق و مقاله

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

پایان نامه اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران-دانلود پایان نامه


عنوان کامل پایان نامه :  اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران تکه هایی از این پایان نامه : خلاقیت و آموزش : خلاقیت چیزمرموزی نیست که فقط دراختیار عده ای خاص باشد ، هرکسی می تواند آن را فرا گیرد اما توسعه این قابلیت و تبدیل آن به مهارت ، […]


دانلود متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی

\

خلاقیت و آموزش :

خلاقیت می تواند به صورت تصاعدی و افزایشی باشد که  طی گامهای کوتاه رو به جلو روی دهد ، نظیرتحقیقات دراز مدت و بسیار دقیقی که به اختراع واکسن فلج اطفال انجامید . عکس این قضیه نیز صادق است و خلاقیت می تواند با گامهای بلند وجهشی صورت پذیرد که طی آن بسیاری ازحلقه ها درزنجیرة تکامل مفاهیم ، با یک تلاش یکباره ای پشت سرهم گذرانده میشود . بسیاری از قابلیتهای کامپیوتر شخصی مکنتیاش شرکت اپل کامپیوترکه سیستم بسیارپیشرفته ای به شمار می رفت در زمانی که به جهانیان معرفی شد جهش بزرگی در فن آوری بود  (هیگینز, ترجمه : احمدپور , 1384).

در بروز خلاقیت, تحصیلات عامل اساسی نیست . بسیار دیده می شود افرادی که تحصیلات رسمی نداشته اند خلاقیت هایی از خود بروز داده اند که در افراد با تحصیلات بالا و عالی مشاهده نشده است (کیا ,1386).

آموزش دادن تفکر خلاق آموزش دادن مهارت است . یعنی آموزش ابزارهایی که به آسانی مورد استفاده واقع می شوند ولی با وجود سادگی نیرومندند . برای نشان دادن این که این ابزارها چگونه موثر واقع می شوند لازم است مثالهای زیادی ارائه شود . باید تمرین های زیادی داده شود. این تمرین ها باید همیشه آمیزه ای از نمونه های مغایر باشند که با موضوعات مورد علاقه کسانی که مورد آموزش هستند، مستقیما مربوط نباشند . (دوبونو، ترجمه غفاری پور و بصیری، 1382)

خلاقیت و آزمون : آزمونهای قدرت خلاقانه ، شناخته شده ترین نوع سنجش خلاقیت هستند آنها از روی آزمونهای سنجش هوش الگو برداری شده اند و به طورکلی در بسیاری از روشها مانند هم هستند . بیشتر آنها آزمونهای کاغذ و مدادی هستند که به امتحان شونده مسائل سختی داده می شود تا در زمانی مشخص آنها را انجام دهد (فیض بخش , 1381)

تئوری ساختارذهنی گیلفورد ( 1956) نقش اساسی درروشن کردن توانائیهای ذهنی دارد که در افکارخلاقانه دخیل هستند و درنتیجه درامتحانات خلاقیت باید اندازه گیری شوند ، به طورخاص ، توانایی درگیر شدن در افکار مختلف محک اصلی به کار برده شده دراکثر امتحانات است . اگر چه لازم به ذکر است که گیلفورد نمی گوید : که افکار مختلف با خلاقیت مترادف نیست . افکار مختلف را میتوان این طور تعریف کرد : توانایی تولید ارتباطات غیرمعمول یا جزئی برای سؤال محرک بر خلاف افکار متقارب که روی یک راه حل درست مسأله منطقی ، به ترتیب و متمرکز هستند .یکی از شناخته شده ترین امتحانات افکار مختلف ، امتحان استفاده از غیرمعمولهای تورنس است . که درآن از افراد خواسته می شود تا درباره هر تعداد راهی که می شود از یک شیء معمولی ( مانند گیره کاغذ) استفاده کرده ، فکر کنند (فیض بخش , 1381).

در اوایل دهه 1960 ، تورنس تعدادی از آزمون توانایی خلاقیت طرح کرد ( امتحانات تورنس دربارة تفکرات مختلف یا TTCT ) که احتمالاً بیش تر از دیگر آزمونها به کار برده شده اند این آزمون ها که برای مسائل تحصیلی تهیه شده اند بیشتر امتحانات کتبی و شفاهی هستند . از امتحان شوندگان خواسته می شود که در مدت زمانی معین هر تعداد که می توانند پاسخ های غیر معمول و هوشمندانه ارائه دهند (فیض بخش 1381).

 خلاقیت و کارآفرینی : بطورکلی متغیرهای مربوط به کارآفرین وکارآفرینی علاوه بر رویکردهای جامعه شناختی مورد مطالعه و توجه دانشمندان و صاحب نظران روان شناسی نیز قرارگرفته است .یکی ازاین متغیرها که مورد توجه روان شناسان دراواسط قرن 20 توجه خود را به تجزیه و تحلیل فرد معطوف داشتند و اکثرآنها به دنبال کشف پاسخ این سؤال بودند که کدام ویژگیهای فردی کارآفرین است که وی را از غیرکارآفرین تمایز میسازد و هدف روان شناسان درواقع کشف چگونگی ایجاد ویژگی هاست . روان شناسان کارآفرینی را به عنوان محصول رفتارهای انسان مانند تصمیم گیریها ، افکار و عملکردها درنظرمیگیرند و تمامی آنها را تجلی انگیزه ها و نیازهای غریزی و غیرغریزی می دانند . بنابر این آنها تمرکز خود را معطوف به شناخت این انگیزه ها و نیازها کردند . در این رویکرد عملکرد کارآفرین مورد توجه قرار می گیرد که دربرگیرنده رویکرد شخصی نیز می باشد . دراین میان مهمترین رویکرد هایی که بیشتر مورد توجه قرار گرفت : نیاز به توفیق، مخاطره پذیری،  تحمل ابهام ، داشتن مرکزکنترل درونی ، خلاقیت و استقلال طلبی می باشد .درهمین زمان بعضی از روان شناسان که سرشناس ترین آنها « دیوید مک کلند » بوده به طرح نظریه روان شناسی توسعه اقتصادی پرداخت . براساس این نظریه وی معتقد است که عامل عمدة عقب ماندگی اقتصاد کشورهای توسعه مربوط به عدم درک خلاقیت فردی است ، وی به سه نیازتوفیق، قدرت وعاطفه ( احساس تعلق ) درنظریه خود درمورد کارآفرینان معتقد بود (مهرابی, 1385).                                

فرضیه های فرعی:

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan